lørdag 14. juli 2012

Vanilje og jordbærmuffins



Mitt første glutenfrie bakverk ble disse deilige muffinsene. Fløyelsmyke med deilig smak av vanilje og en jordbæroverraskelse i midten. Dette var jo mye enklere enn jeg hadde trodd! I kveld skal jeg kose meg med nybakte muffins :)


1,5 dl sukker
100 g smør
2 egg
2,5 dl toro glutenfri lys kakemix
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1,5 dl kremfløte
jordbær

Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 200 grader.

Bland sammen mykt smør og sukker. Tilsett deretter et og et egg. Bland alt det tørre sammen og sikt inn i røra. Deretter tilsettes fløte og alt blandes godt sammen.


Ta frem en muffinsform og sett papirformer i formen. Ha i en 1 ss med røre, legg en halv jordbær i midten og dekk med en ny ss med røre.


Stek muffinsene i 15 minutter i ovnen. Avkjøl på rist.


Forslag til pynt er å ta et jordbær og skjære små hakk på langs helt opp til stilken. Brett jordbæret forsiktig ut som en vifte og legg på toppen av muffinsen. Du kan også strø litt melis på toppen.

Inspirasjonen til denne oppskriften er hentet fra bakeguddinen Manuelas blogg Passion for Baking.

4 kommentarer:

  1. Kjempe lett og lage og veldig gode. som fyll hadde jeg vaniliekrem og blåbær :-) knallgode!!

    SvarSlett
  2. Ja jeg ble overrasket over hvor lett det var å lage glutefrie muffins :) Det hørtes godt ut med blåbær og vanilje :) Nam nam!!

    SvarSlett
  3. de ble perfekte. men brukte eksklusivt jordbær syltetøy istede om satt smak i hele muffinsen. tenkte å prøve med banan og jordbær i dag

    SvarSlett
  4. Så bra at de ble perfekte! :)

    SvarSlett