søndag 1. juli 2012

Glutenfri knekkebrød


Disse knekkebrødene er supergode og inneholder forskjellige typer frø som gir de en veldig god smak. De er laget med Toros glutenfrie grove melblanding og glutenfri store havregryn.



4 dl Toro glutenfri grov melblanding
4 dl glutenfri store havregryn
2 dl solsikkekjærner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
6 dl vann
1 ts salt

Sett ovnen på 160 grader. Bland alt til en tykk deig. Hell utover to brett med bakepapir. Skjer ut rute mønster med en kniv. Stek begge brettene samtidig i ovnen om du har varmluftsovn, hvis ikke sett ett brett på nederste og ett på overste rille i ovnen. Bytt plass halveis i steketiden. Stek knekkebrødene i 70 min. Avkjøl på rist og oppbevar pakket inn i matpapir.
Tips: blir de ikke skikkelig sprø så putt de i brødristeren. Da blir de knasende sprø og smaker akkurat slik som da de var nystekt!


Oppskrift med hvetemel finner du her.

8 kommentarer:

  1. Lagde to brett i dag, kjempe gode! Brukte finax melmix istedenfor Toro, men det ble bra ;)

    SvarSlett
  2. Tips: Bruk pizzahjul å skjære ruter - går mye fortere enn med kniv !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. God idé! Det varierer litt med hva jeg bruker men som oftes glemmer jeg hele oppdelingen og får et ekstremt stort knekkebrød :)

      Slett
  3. Hei! Kom over disse da jeg søkte på "glutenfrie knekkebrød". Tusen takk for oppskrift! Nettopp bakt de og de må være de beste glutenfrie jeg har smakt!! Gleder meg til å utforske bloggen din mer etter glutenfrie oppskrifter :) Christine :)

    SvarSlett
  4. Hei Christine! Så utrolig bra at du likte de! :) Jeg har ikke gått på glutenfri kost så veldig lenge, bare noen uker, så det er ikke så mange oppskrifter under kategorien glutenfri enda. Men mye av det man lager fra bunnen av er ofte glutenfritt så mange av oppskriftene er glutenfrie selv om det ikke ligger under denne kategorien. Håper du finner noe som frister :)

    SvarSlett
  5. Da har jeg nettopp bakt de nye glutenfrie knekkebrødene dine! :) Veldig gode!! Har selv bare vært på glutenfri kost ca en mnd nå, så har ikke fått eksprimentert så mye med matlaging og baking ennå. Da hjelper det mye å finne en flott blogg som din :) Har sett gjennom bloggen din - mye som frister, og mye som skal prøves ut :) Så vil bare si takk igjen! :) Christine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Christine. Tusen takk for den hyggelige tilbakemeldingen. Nå ble jeg glad :) Lykke til med den nye glutenfrie kosten! :)

      Slett